Veelgestelde vragen

    • Dat heet triage. Ze doet het om een juiste inschatting te maken van welke zorg er voor u op welk moment nodig is. Ze heeft hier een speciale opleiding voor gevolgd en als huisarts kan je niet zonder! Behalve voor triage is het ook een manier voor de huisarts om zich voor te kunnen bereiden op uw komst. De voorbereiding is beter als bekend is waar u voor komt.

    • Een consult duurt 10 minuten. In die 10 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek voert de huisarts alles in in de computer. U zult begrijpen dat het al een kunst is dit in 10 minuten voor elkaar te krijgen. Als u dan ook meerdere klachten wilt bespreken kan dat niet zonder uit te lopen en een langere wachttijd te veroorzaken. Dit willen we voorkomen.

    • U zult merken dat het steeds drukker is in de praktijk. U moet vaker een aantal dagen, soms zelfs een week wachten voor u kan komen als het een niet-spoedeisende klacht is. Dit is natuurlijk erg vervelend. Zowel voor u als patiënt, als voor ons als assistente en huisarts. Het streven is om de wachttijd niet langer te laten zijn dan 1-2 dagen. De reden dat dit niet altijd lukt is de grote wisseling in drukte (zorgvraag) en de toegenomen hulpvragen in de praktijk. Veel chronische zorg wordt vanuit de ziekenhuizen overgeheveld naar de huisarts (bijvoorbeeld diabetes, hart- en vaatziekten). De huisarts heeft steeds meer personeel in de praktijk werken dat hij ook aan moet sturen. Natuurlijk een enorm mooie vooruitgang in de zorg in Nederland, maar niet direct makkelijk uit te voeren op praktijkniveau. We horen u denken, zet er dan gewoon een achtste arts bij! Maar de financiering van de gezondheidszorg zit zo in elkaar dat er niet automatisch meer geld beschikbaar komt als het drukker wordt.

    • Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeurmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. U zult, als u dan toch uw oude merk pillen wilt, dit zelf moeten betalen. We kunnen u vertellen dat zowel wij huisartsen als uw apotheker dit erg vervelend vinden en er op landelijk niveau onze zorgen over uiten.

    • Soms heeft u persoonlijke redenen waarom u graag uw oude vertrouwde medicijn wilt behouden. Uw huisarts kan dat helaas niet voor u bepalen. De zorgverzekeraar bepaalt of dit wel of niet mag. U zult dus ook met uw zorgverzekeraar contact op moeten nemen om hiervoor eventueel toestemming te krijgen. Mogelijk kan het wel als u het zelf betaalt.

    • De zorg door de huisartsenpraktijk valt niet onder uw eigen risico. Dat betreft alle telefoontjes, spreekuren en visites. Ook geldt dit voor alle contacten met doktersassistentes of praktijkondersteuners.

      Als de huisarts onderzoek aanvraagt dat we niet in eigen praktijk kunnen doen, zoals foto’s, bloedonderzoek of urinekweken, dan valt dit wel onder uw eigen risico. Ook als u verwezen wordt naar een specialist, op het spreekuur een injectie krijgt toegediend of medicatie krijgt voorgeschreven valt dit wel onder het eigen risico.

      De huisarts is niet verantwoordelijk voor de kosten die bij u in rekening worden gebracht. De huisarts heeft namelijk geen zicht op de hoogte van het bedrag dat andere zorgaanbieders in rekening kunnen brengen. Ook is de huisarts er niet van op de hoogte of u eventueel een eigen bijdrage voor bepaalde zorg moet betalen. U kunt dit zelf navragen bij uw zorgverzekeraar. Soms is dit afhankelijk van uw verzekering.

    • U kunt na 4 dagen bellen voor uw bloeduitslag of röntgen uitslag. 

      Voor de uitslag van een kweek of uitstrijkje kunt u na 1 week bellen voor de uitslag.

    • Een Praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) begeleidt of behandelt mensen met psychische of psychosociale klachten.

      Voorbeelden daarvan zijn: stressklachten, klachten van overbelasting, spanningen in gezin, relatie of werk, moeite met ziekte van zichzelf of familie, een nare gebeurtenis waarover iemand wil praten.

      In de intake wordt geïnventariseerd wat er aan de hand is, wat u wilt en welke mogelijkheden er zijn. Daarna volgen een aantal afspraken met de Praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) of wordt u verwezen naar bijvoorbeeld het maatschappelijk werk of een GZ-psycholoog.

      Er zijn twee ervaren praktijkondersteuners voor de GGZ werkzaam in onze praktijk:

      • Mirthe van Elden
      • Marjanne Verkerk

      Zij hebben na de opleiding Maatschappelijk Werk, een aanvullende Post-HBO opleiding gevolgd en daarnaast de opleiding tot POH-GGZ.

    • Een Praktijkondersteuner Somatiek (POH S) faciliteert de huisarts te in de zorg rondom chronische patiënten als CVRM, diabetes, astma/copd.

      De functie van Praktijkondersteuner Somatiek (POH S) is in het leven geroepen om de kwaliteit van zorg te garanderen dan wel te verhogen en de huisarts te ontlasten. De Praktijkondersteuner Somatiek (POH S) levert geprotocolleerde zorg die onder supervisie van de huisartsen wordt uitgevoerd.

      Er zijn vier ervaren Praktijkondersteuners Somatiek (POH S) werkzaam in onze praktijk:

      • Jolanda van den Berg - van Putten
      • Willie Daniels - van der Scheur
      • Nanja Koudijs - Vlastuin
      • Marilou de Groot
    • Uw Zorg Online stelt u in staat om op een moment dat het u uitkomt uw zorg te regelen. Door gebruik te maken van Uw Zorg Online kunnen we het maken van afspraken, beantwoorden van vragen en delen van uitslagen stroomlijnen. Uw Zorg Online is tevens bereikbaar middels een app.

    • Via Uw Zorg Online kunt u:

      • Afspraken maken met huisarts, praktijkondersteuners, assistentes
      • Niet spoedeisende vragen stellen aan uw huisarts
      • Herhaalrecepten aanvragen
      • Uitslagen van onderzoeken ontvangen (verwerkingstijd 4 dagen)
      • Uw medisch dossier gedeeltelijk inzien
    • U kunt zich aanmelden middels een e-mailadres en uw DigiD (met SMS of app).

      Aanmelden kan alleen voor uzelf onder uw eigen naam, geboortedatum, BSN-nummer en e-mailadres. Omdat het e-mailadres aan uw medisch dossier gekoppeld wordt is een persoonlijk e-mailadres vereist.

      Mocht u als gezin gebruik willen maken van Uw Zorg Online dient elk gezinslid een eigen account met een persoonlijk e-mailadres aan te maken.

    • Alleen wanneer u kind in bezit is van een persoonlijk e-mailadres en DigiD is het mogelijk om uw kind aan te melden in Uw Zorg Online.

    • Op de website van Uw zorg online (https://uwzorgonline.nl/consumenten/) kunt u aanvullende informatie vinden. Tevens staan op deze website antwoorden op veel gestelde vragen en filmpjes met uitleg over Uw Zorg Online.

      Daarnaast kunt u ook op de website Helpdesk digitale zorg (https://helpdeskdigitalezorg.nl/) veel informatie vinden over het gebruik van Uw Zorg Online.

    • Uw Zorg Online is niet geschikt wanneer:

      • U een spoedeisende vraag voor uw huisarts heeft
      • U meerdere klachten wilt bespreken
      • U een medische ingreep wilt inplannen (bijv. huidafwijking verwijderen, spiraal plaatsen)